جراحی عقیم سازی در سگ ها و گربه ها

مزایای عقیم سازی حیوانات

افزایش طول عمر حیوان. بهترین زمان عقیم سازی 6 تا7 ماهگی است.
از بین رفتن احتمال سرطان بیضه.

کاهش احتمال سرطان پستان (اگر زیر 2/5 سالگی انجام شود)  ۵۰ درصد از تومورهای پستانی  بدخیم هستند و نیمی‌از آنها احتمال سرایت به سایر اعضای بدن را دارند.

کاهش احتمال سرطان تخمدان، رحم و عفونت های رحمی (پیومتر).

کاهش احتمال بزرگ شدن و التهاب پروستات.

کاهش احتمال تومورهای اطراف مقعد.

کاهش احتمال عفونت های ادراری. 

کاهش علامت گذاری (در صورتی که حیوان زیر سن بلوغ عقیم شده باشد و حیوان انجام این کار را یاد نگرفته باشد)

عقیم سازی در گربه های نر باعث می شود حیوان رام تر و آرام تر شود و تصمیم به فرار از منزل برای جفت گیری نگیرد

اخته کردن به طور ۱۰۰% در سگ های نر احتمال سرطان بیضه را از بین می برد و در سگ های ماده احتمال سرطان و عفونت رحم و تخمدان صفر می شود. علت این است که اصلاً بیضه و رحم و تخمدانی در بدن حیوان وجود ندارد که دچار بدخیمی‌یا عفونت بشود.

گربه‌ها و سگ‌ها را چند ساعت بعد از عمل جراحی می‌توان به منزل برد بهبود کامل ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد. در این مدت حیوان باید در جای خشک و تمیز و گرم نگهداری شود. در روزهای پس از عمل باید به نکات زیر توجه کرد:

گیجی:
چون عمل جراحی با بیهوشی کامل انجام می‌شود، ممکن است حیوان تا یک شبانه‌روز پس از جراحی گیج باشد، تعادل نداشته باشد و رفتارهای تهاجمی نشان دهد. به همین دلیل باید اتاقی کوچک، ساکت و آرام به دور از بچه‌ها و حیوانات دیگر به آنها داد یا آنها را در باکس مخصوصشان و در آرامش قرار داد تا اثر داروهای بیهوشی کاملاً از بین برود. معمولاً حداکثر پس از ۲۴ ساعت حیوانات به حالت عادی بر می‌گردند.

فعالیت بدنی:
پس از جراحی، در سوار و پیاده شدن از ماشین به حیوان کمک کنید چون حرکت‌های تند و شدید می‌تواند باعث باز شدن بخیه ها شود. حیوانات پس از جراحی (به علت اثر دارو ها) تعادل کافی ندارند بنابراین توصیه می شود هنگام بالا یا پایین رفتن از پله‌ها آنها را بغل کنید.

برای روزهای پس از جراحی:
در مورد سگ‌ها: راه رفتن و حرکت‌های آرام پس از عمل هیچ اشکالی ندارد ولی باید ۱۰ تا ۱۴ روز از انجام فعالیت‌های بدنی شدید مانند جست و خیز کردن و دویدن تند توسط حیوان جلوگیری شود تا محل برش در بهترین شرایط ترمیم شود.

در مورد گربه‌ها: بین ۷ تا ۱۴ روز از فعالیت بدنی خیلی زیاد توسط حیوان جلوگیری کنید. بهتر است حیوان تا ۷ روز از خانه بیرون نرود تا فعالیت‌ خیلی شدید نکند. جست و خیز در خانه مشکلی ندارد.

عقیم‌ سازی گربه یعنی چی؟
عقیم‌سازی عملیه که طی اون بخشی از بدن گربه‌ که وظیفه باروری رو به عهده داره برداشته می‌شه. با اینکار بخش زیادی از هورمون‌های مردانه و زنانه گربه‌ها هم کمتر در بدنشون آزاد می‎شه. این عمل بسیار سریع انجام میشه و گربه معمولا همون روز مرخص می‌شه. با انجام این عمل دیگه بابت تولید مثل گربه خیالتون راحت میشه و نیازی نیست بابت نگهداری از بچه‌ گربه‌های ناخواسته حرص بخورین.

پروسه‌ی این عمل توی بدن گربه‌های نر و ماده متفاوته:

در گربه ماده این عمل به صورت خارج کردن رحم و تخمدان‌ها از بدن گربه انجام می‌شه و در معدودی موارد هم فقط به خارج کردن تخمدان‌ها اقدام می‌کنن.
در گربه نر این عمل با خارج کردن بیضه‌های اون انجام می‌شه. در کل عمل عقیم‌سازی برای گربه‌های نر خیلی راحت‌تره.
قبل از عمل عقیم ‌سازی گربه چه مواردی رو باید رعایت کنم؟
زمانی که تصمیم به عقیم‌سازی گرفتین اول باید دامپزشک پتتون رو ویزیت کنه و سلامت دستگاه قلب و عروق و تنفسش بررسی بشه. دامپزشک ازتون می‌خواد که از روز قبل دیگه بهش آب و غذا ندین.

مو‌های قسمتی از بدن گربه که قراره باز بشه توسط تیم جراحی زده می‌شه پس نگرانش نباشین.

عمل عقیم ‌سازی گربه چقدر طول می‌کشه؟
برای گربه‌ی نر حدودا 15-30 دقیقه و برای گربه‌ی ماده 20-35 دقیقه طول می‌کشه.

چقدر بعد از عمل گربه‌ام به هوش میاد؟
ریکاوری بعد از عمل خیلی سریع اتفاق می‌افته و گربه ۱۰ الی ۲۰ دقیقه بعد نسبتا هوشیار می شه. البته یادتون باشه تا یک روز بعد عمل کمی خواب آلود و گیج باقی می‌مونه.

بستن گردنبند الیزابت برای گربه

مراقبت‌های بعد از عمل عقیم کردن گربه
خیلی مهمه که در دوران بعد از عمل اجازه ندین گربه محل برش رو لیس بزنه. از ریسک‌هایی که گربه‌های ماده باهاش مواجه می‌شن عفونت جای بخیه، باز شدن بخیه و ورم و التهاب ناحیه بخیه شده هست. تمام این موارد با لیسیدن و جویدن جای زخم توسط گربه ممکنه اتفاق بیوفته یا بدتر بشه؛ پس حسابی مراقبش باشین.

یکم بیحالی و کم اشتهایی بعد از عمل طبیعیه و جای نگرانی نیست. اما اگه بعد از چند روز احساس کردین گربه‌تون حالش خوب نیست یا جای بخیه‌هاش عفونت کرده حتما فورا با دامپزشک مشورت کنید. دامپزشک می‌تونه تشخیص بده که آیا این مشکل خودش حل می‌شه یا نیاز به درمان و اقدام پزشکی وجود داره.

برای تعیین وقت جراجی عقیم سازی گربه توسط جراح متخصص با ما در پت پلاس تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *