اشک و ترشحات چشم در گربه

درمان عفونت چشم گربه

اشک و ترشحات چشمی باید شفاف و روشن باشد. ترشحات غلیظ، تغییر رنگ ترشحات به سبز یا زرد، چشمک زدن، فرار از نور، خارش و مالیدن سر و صورت به اشیا همه و همه غیر طبیعی هستند و نیاز به مراجعه به دامپزشک است.

مشاهده ترشحات قرمز و یا قهوه ای رنگ صبحگاهی طبیعی است زیرا اشک حاوی یک ماده آهن دار به نام پورفیرین است که در معرض هوا اکسید شده، تغییر رنگ داده و به رنگ قرمز یا قهوه ای درمیاید.

ترشحات با رنگ غیرطبیعی می تواند نشان دهنده التهاب ملتحمه، بیماری های عفونی چشم، بسته بودن بودن مجاری اشکی، وجود مژه نا به جا، دود سیگار، شوینده و یا آلرژی باشد.

 

التهاب ملتحمه:

ملتحمه یک غشای مخاطی مانند پوشش دهان و بینی است. این غشاء قسمت سفید کره چشم را می پوشاند. گربه ها دارای پلک سوم هستند که توسط ملتحمه چشم پوشیده شده است. در گربه های سالم، ملتحمه پلک ها به راحتی قابل مشاهده نیست و رنگ صورتی کم رنگ دارد. هنگامی که التهابی در ملتحمه رخ می دهد، این غشاها قرمز و متورم می شوند. ورم ملتحمه می تواند یک یا هر دو چشم را درگیر کند.

 

علائم بالینی:

اگر از یک یا هر دو چشم، ترشحات غیرطبیعی (کدر، زرد یا سبز) یا قرمز شدن غشای ملتحمه مشاهده کردید، گربه شما به ورم ملتحمه مبتلا شده است. در این حالت ممکن است به دلیل ناراحتی یا عدم تمایل به قرار گرفتن در نور شدید چشم‌هایش را بسته نگه دارد. در موارد شدید، بافت ملتحمه یا پلک سوم ممکن است به حدی متورم شود که به طور جزئی یا کامل چشم را بپوشاند. اگر گربه شما هر یک از این علائم را نشان داد، باید بلافاصله توسط دامپزشک معاینه شود.

از علل التهاب ملتحمه ورم ملتحمه می تواند عفونی و یا غیر عفونی باشد. ورم ملتحمه همچنین ممکن است علامت ثانویه یک بیماری دیگر باشد.

علل عفونی:

عوامل عفونی باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها هستند. در بسیاری از موارد، ویروس هایی مانند رینوتراکئیت ویروسی گربه (FVR) که به عنوان ویروس هرپس گربه یا کلیسی ویروس گربه نیز علت اولیه التهاب هستند. ممکن است درعفونت های ویروسی اولیه عفونت های ثانویه نیز سوار شود و وضعیت دشوارتر گردد. گاهی این عوامل می توانند منجر به التهاب قرنیه (کراتیت) شده و در نهایت زخم در چشم ایجاد شود.

علل غیر عفونی:

نژادهایی مانند پرشین، هیمالین و سایر نژادهای مو بلند به علت آناتومی خاص چشم مستعدتر هستند. در این نژادها ممکن است بچه گربه با پلک‌های برگشته (انتروپیون) به دنیا بیاید.

در وضعیت هایی مانند انتروپیون و یا اکتوپیک سیلیا (مژه نا به جا) مژه ها به طور مداوم روی کره چشم ساییده می شوند و باعث تحریک قرنیه می شوند که نیازمند مداخله جراحی از سوی دامپزشک است.

مواد خارجی مانند خاک، ماسه و مواد گیاهی ممکن است در داخل پلک ها به دام بیفتند. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی محرک نیز ممکن است شروع کننده ورم ملتحمه باشد. اعتقاد بر این است که آلرژی یکی از علل شایع ورم ملتحمه است، اما گاهی اوقات تشخیص یا اجتناب از آلرژن های خاص ممکن است دشوار باشد. ورم ملتحمه نیز یکی از علائم تومورهای چشم و پلک است. سایر بیماری‌های چشمی که می‌توانند باعث ورم ملتحمه شوند عبارتند از: زخم قرنیه یا آسیب به کره چشم، خشکی چشم (کراتوکونژونکتیویت سیکا یا KCS)، گلوکوم (فشار بالا در داخل چشم) و یووئیت (التهاب داخل چشم). چشم).

التهاب ملتحمه چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص التهاب ملتحمه دامپزشک شما یک تاریخچه پزشکی دریافت می کند و چشم های گربه و بافت های اطراف آن را به طور کامل بررسی می کند.

ممکن است بر اساس معاینه و شرح حال آزمایشات خاصی انجام شود.

 

دامپزشک شما ممکن است تولید اشک و فشار داخل چشم (فشار داخل چشم) را اندازه گیری کند.

دامپزشک چشم گربه

 

 

 

 

 

 

 

 

قرنیه ممکن است رنگ آمیزی شود تا به دنبال آسیب یا زخم قرنیه باشد.

قرمزی چشم گربه

 

ممکن است بیوپسی گرفته شود و برای آزمایش های تخصصی به آزمایشگاه تشخیصی فرستاده شود.

برای اطمینان از زهکشی مناسب، مجاری بینی اشکی یا اشکی ممکن است شسته شوند.

ممکن است آزمایش خون انجام شود تا مشخص شود که آیا ورم ملتحمه به یک بیماری سیستمیک مربوط است یا خیر.

 

اگر معاینه و آزمایش علت دیگری را نشان ندهد، درمان معمولاً بر اساس تشخیص آزمایشی ملتحمه عفونی غیراختصاصی شروع می شود. اکثر عفونت های باکتریایی و ویروسی در عرض 5 تا 14 روز برطرف می شوند. در مواردی که بهبود نمی یابند یا حیوانات خانگی دیگر در معرض خطر عفونت هستند، آزمایشات بیشتر برای رسیدن به تشخیص قطعی انجام می شود.

درمان مصرف داروهای تجویز شده به طور منظم و مکرر در درمان موفقیت آمیز ورم ملتحمه ضروری است. بیشتر قطره های چشمی بسته به نظر دامپزشک باید چندین  بار در روز مصرف شوند.

دو نفر ممکن است برای تجویز دارو، حداقل تا زمانی که ناراحتی و حساسیت چشم ها کاهش یابد، لازم باشد: یک نفر برای نگه داشتن گربه و دیگری برای تجویز داروی چشم.

چه زمانی باید منتظر پاسخ باشم؟

به طور معمول در عرض چند روز شاهد بهبود خواهید بود. با این حال، حتی اگر ورم ملتحمه برطرف شود، درمان را تا پایان دوره متوقف نکنید. قطع زودهنگام دارو ممکن است امکان عود مجدد عفونت را فراهم کند.

پیش آگهی گربه ای که مبتلا به التهاب ملتحمه است چیست؟

پیش آگهی در موارد غیر عفونی معمولا خوب است.

در برخی موارد غیر عفونی، اگر علت اصلی برطرف نشود، بیماری مجدد عود می کند. برخی از عوامل ایجاد التهاب ملتحمه ویروسی غیرقابل درمان هستند و ممکن است به شکل پنهان بمانند و در دوره‌های استرس یا بیماری، مجدد بروز پیدا کنند. هدف درمانی برای این بیماران به حداقل رساندن فراوانی و شدت عود از طریق تغذیه مناسب، واکسیناسیون به موقع و منظم در برابر علل قابل پیشگیری بیماری و مدیریت پزشکی در صورت نیاز است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *