نگه داری و تغذیه در لاکپشت

لاکپشت

محل نگه داری

لاکپشت ها حیواناتی خونسرد هستند. جانوران خونسرد برای گرم نگه داشتن بدن خود به نور خورشید یا گرمای آب نیازمند هستند.

لاکپشت ها خشکی زی- آبزی یا خشکی زی هستند. تراتریوم، آکواریم مخصوص نگه داری خزندگان است. تراتریوم دو بخش آب و خشکی دارد به این صورت که 70% آب و 30% با سنگ و صدف باید به شکل خشکی دربیاید. سنگ ها باید نسبتا بزرگ باشند و پیش از قرار گیری در ترتریوم به خوبی با برس تمیز شوند. برای سهولت در نظافت می توان دو بخش را با استفاده از یک صفحه شیشه ای از یکدیگر جدا نمود تا در هر تعویض آب نیازی به جا به جایی سنگ ها نباشد.برای تزیین تراریوم می توانید از گیاهان زینتی مصنوعی استفاده کنید.

در صورت عدم وجود فیلتر در تراتریوم، آب آن باید روزانه تعویض شود. در صورت استفاده از فیلتر دفعات تعویض آب به دو بار در هفته کاهش پیدا می کند.

 گرمای مورد نیاز حیوان را می توان با استفاده از یک لامپ 60 وات (مانند یک چراغ مطالعه) با نور زرد در ارتفاع 30 سانتی متری از کف بخش خشک تراتریوم تامین کرد.

لاکپشت ها برای تامین ویتامین D  مورد نیاز خود به اشعه ماورابنفش از نوع UV-B نیاز دارد. بدین منظور می توان از یک لامپ اشعه ماورا بنفش نوع UV-B استفاده کرد که از فاصله 40 سانتی متری روی تراریوم بتابد. در فصول گرم توصیه می شود روزانه حدود یک ساعت حیوان در معرض نور بی واسطه خورشید قرار بگیرد. اشعه فرا بنفش از نوع UV-A  بررفتار لاکپشت ها تاثیر مستقیم دارد.

دمای آکواریوم باید با استفاده از هیترهای مخصوص آکواریوم ماهی در بازه  25-28 درجه سانتیگراد نگه داشته شود. این هیتر ها با قابلیت تنظیم هستند و دما را در محدوده خاصی نگه می دارند. برای حیوان بیماردمای کمی گرم تر 30-31 درجه سانتی گراد مناسب تر می باشد. دمای گرم تر به بهبود عملکرد سیستم ایمنی حیوان کمک شایانی می کند. توصیه می شود برای کنترل بهتر دما همیشه یک دماسنج داخل آب قرار داشته باشد.

تغذیه

لاکپشت ها همه چیز خوار هستند. در سنین پایین به میزان بیشتری مواد پروتئینی مانند ماهی، میگو و گوشت نیاز دارند. در سنین بالاتر باید مقدار میوه و سبزی را افزایش داد.

غذای لاکپشت باید حاوی مواد پروتئینی مانند ماهی کامل ریز (زنده یا یخ زده) باشد. ماهی باید به صورت کامل خورده شود زیرا اسکلت ماهی حاوی کلسیم مورد نیاز لاکپشت می باشد.

پلت های مخصوص لاکپشت ها هم در بازار موجودند ولی نباید در تغذیه به آن ها بسنده کرد. هر وعده غذایی به اندازه سر بدون گردن لاکپشت است و دو وعده غذایی در روز توصیه می شود.

کرم خونی از غذاهای مورد علاقه لاکپشت ها است. نباید در مصرف آن ها زیاده روی شود. در مواقع بی اشتهایی توصیه می شود.

سبزیجات مجاز در تغذیه لاکپشت ها: کاهو، ریحان، هویج، خیار، باقلا، کدو سبز، سیب زمینی (باید به صورت آب پز باشد)، فلفل سبز، گوجه فرنگی، کلم پیچ، کلم بروکلی، کلم، کرفس، قارچ، اسفناج.

میوه جات مجاز در تغذیه لاکپشت ها: طالبی، خربزه، هندوانه، انبه، انار، سیب، موز، شاه توت، زغال اخته، مرکبات، انگور، هلو، گلابی، توت فرنگی.

غذاهای جانوری: حلزون، ماهی، جیرجیرک، کرم خاکی، میگوی آب شور، لارو پشه، خرچنگ، ماهی قرمز، جیرجیرک، کرم توبیفکس، کرم خونی منجمد (حداکثر یک بار در هفته).

از غذا های زیر می توان یک تا دو بار در هفته استفاده نمود:

سفیده تخم مرغ آب پز، گوشت مرغ یا بوقلمون آب پز، ماهی قزل آلا خام، کنسرو ماهی تن، گوشت گاو پخته یا خام، نان، پوست تخم مرغ، گوشت مرغ و بوقلمون خام.

ویتامین D تولید شده در پوست لاکپشت توسط مهتابی کافی نیست.

لاکپشت ها در حالت اسارت به بیماری های مختلفی مبتلا می شوند و درمان به موقع می تواند از وخامت حال لاکپشت بیمار جلوگیری کند.

اغلب افراد زمانی به دامپزشک مراجعه می کنند که حال حیوان بسیار وخیم است و بیماری پیشرفت کرده است و اغلب اوقات حیوان تلف می شود. توصیه می شود در صورت بروز هر یک از این علایم سریعا به دامپزشک مراجعه نماییدتا وخامت بیماری جلوگیری شود.

بی اشتهایی یا کاهش اشتها، اسهال، عدم تعادل در شنا کردن، عدم تعادل در راه رفتن، ضعف، فلجی، افزایش صدای تنفس، تغییر در صدای تنفس، تورم پلک، نرم شدن لاک، ترشح از چشم و بینی، بروز زخم یا جوش پوستی، ضعف عضلات، تغییر شکل منقار و شبیه شدن آنبه منقار پرنده، فلجی پاها، کاهش فعالیت و خواب آلودگی (لاکپشت ها در حالت اسارت به خواب زمستانی نمی روند)، ورم دست و پا، تورم گردن، تورم و فلس روی گوش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *